tisdag 7 juli 2015

In good company (Paris del 3)

Avslutade min Parisvistelse på anrika Shakespeare and Company på vänstra stranden. Och det var exakt det paradis för bokälskare som jag hade förväntat mig. Böcker från golv till tak (bland annat Bea Uusma och Coco Moodysson), i flera våningar, knarrande golv, mystiska krypin, ett ostämt piano, ett läsebibliotek, sängar för unga kämpande författare, gamla skrivmaskiner och en atmosfär av... kärlek. Jag hade kunnat tillbringa timmar, om inte dagar här (orutinerat att ta besöket när hemresan hägrade i slutet av dagen). Fick istället ge mig själv löftet att snart komma tillbaka. Till Paris. Till Shakespeare and Company.



Ett minimalt krypin, två skrivmaskiner, hundratals citatlappar.


The piano has been drinking... Sällan har jag väl mer önskat att jag kunnat spela piano.

Som hemma 1: Simone flankerad av två svenska herrar.

Som hemma 2: Henning, Karl Ove och... Marcel!

Nöjdaste konsumenten i stan. Finaste påsen. Och Harper Lee-knapp!

Och vad köpte jag då? Hade kunnat komma ut med hela butiken, men nöjde mig med Ian McEwans tunna "The comfort of strangers" (reste med enbart handbagage). Med en finfin Shakespeare and Company-stämpel på försättsbladet. Lägger den i sommarläsningshögen.

Bokboxens Pariskorrespondent
a.k.a.
Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar