lördag 15 augusti 2015

Dagens musikaliska boktips



Befinner mig för tillfället i Göteborg med snarare musik- än bokfokus på grund av Way Out West. Men skam den som inte kan snyta ur sig ett boktips ändå!

Eftersom Patti Smith spelar ikväll är det förstås genialiska självbiografin "Just Kids" jag tänker på (skrev visst om henne förra gången jag besökte Way Out West också, men då om en helt annan bok).

Såhär skrev jag om boken i inlägget Triss i punk:

Apropå Patti Smith så har ni väl inte missat hennes alldeles ypperliga självbiografi ”Just Kids” (i pocket i mars, men läs redan nu, den är för bra för att vänta!). Direkt efter läsningen dammade jag av mitt gamla ”Horses”-album. Ett kärt återseende! (Boken finns i en specialutgåva med cd. Kan funka som en bra introduktion till hennes musik för den som inte lyssnat tidigare.) Berättelsen som samtidigt är en kärleksförklaring och en beskrivning av en fantastisk vänskap kretsar kring Patti Smith själv samt själsfränden och fotografen Robert Mapplethorpe och deras liv på New Yorks konst- och musikscen under 60- och 70-talet. Musikalisk kanske Smith inte direkt klassas som punk, men med sin ”do it yourself”-attityd och kompromisslöshet kvalar hon in med råge.

Man behöver verkligen inte vara ett fan för att ha glädje av boken. Den är ett litet mästerverk också för den som aldrig hör en Patti Smith-låt. Och i höst kommer uppföljaren "M Train". Om jag är peppad? Jo tack!

Ikväll är det förresten jag som hör hela 40-årsjubilerande "Horses" framföras live. Hörde jag någon fråga om jag var peppad alldeles nyss? Jo tack!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar