fredag 4 september 2015

Bokhandlarna svarar: Vilken död författares verk vill du ha en fortsättning på?

Med anledning av debatten kring Millenniumsviten blev vi sugna på att ta reda på vilken avliden författares verk våra bokhandlare skulle vilja se en fortsättning på.

Johan Zillén, Center Syd: Världen förlorade ju Terry Pratchett i våras. Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig från det. Men skulle jag vilja läsa fler Discworld-böcker? Det gick ju inte så där jättebra när Eoin Colfer försökte sig på att skriva en sjätte del i den, numer otroligt felaktigt benämnda, "Liftarens Guide till Galaxen"-trilogin. Skulle kanske något annat humoristiskt geni kunna ta över efter Terry? Robert Rankin kanske?
Men nej. Även om jag säkert skulle köpa och läsa den så skulle det kännas som lite helgerån. För mig. Plötsligt ökade min förståelse för de Stieg Larsson-vänner som protesterat mot utgivningen av Millennium 4...
Oavsett. Terrys dotter Rhianna satte ner foten härom månaden:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/news/terry-pratchett-discworld-series-comes-to-an-end-as-daughter-rhianna-rules-out-future-books-10312426.html
So that's that then...


Eva Killberg, Ängelholm: Vad hände med Tadzio? "Döden i Venedig" förtjänar en fortsättning, Kortromanen av Thomas Mann från 1912 är en otroligt suggestiv berättelse. Den åldrande tyske kompositören, som också är moraliskt högtstående, blir helt förhäxad av en yngling. Han börjar förfölja den undersköne, bleke unge Tadzio, som semestrar med sin ryska familj i Venedig. Kompositörens moraliska och kroppsliga förfall sammanfaller med Venedigs. Det är helt magiskt.
Men vad hände egentligen med den vackre pojken? Märkte han någonsin att han var stalkad, som vi säger nuförtiden? Tadzio var ju så blek. Dog han kanske av pesten som lurade i Venedigs kanaler? Och hur blev överklasspojkens liv i revolutionens Ryssland? Kan någon skriva om Tadzio, tack!


Susanna Mattsson, Jägersro: Jamen "Stolthet och fördom" såklart! Eller vänta nu... Efter att ha läst ett oräkneligt antal spinoffs varav ingen kommit ens i närheten av originalets glans kanske jag istället önskar att det var tvärt om. Ingen tafsar på Austen förutom min fantasi!
Fast lyckas någon åstadkomma något i samma klass så är det såklart en annan femma. Och hur ska jag veta det utan att läsa? Jag är dömd till att plöja Austen-wannabees till min dödsdag! Ack, öde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar