tisdag 22 september 2015

Deckar-depp



Jag vet inte vad som hänt, men mitt deckarläsande har helt gått i stå. Sista tiden har jag börjat på inte mindre än tre säkra kort; Louise Penny, Peter Robinson och Peter May. Ni som följer mig i den här bloggen vet att de brukar erbjuda exakt det jag vill ha av lerig gummistövelaction. Men efter bara ett par sidor har jag liksom tröttnat.

Är det något med formen? Tre sidor - lik hittas (hann det ens hittas innan jag lade ner Penny)? Polisen diskuterar vad som kan ha skett. Bybor påverkas på diverse sätt. Upplägget har aldrig stört mig förr.

Är det språket? Ja, vem som helst måste ju hamna i skuggan av Kristina Sandberg lysande prosa, men det är ju därför jag varvar roman med deckare. För att det är så skilda ting att en jämförelse är utesluten.

Är det Gillian Flynn? Har jag läst för många välskrivna thrillers som rör sig i gränslandet mellan roman och krim? Har de helt enkelt tagit glansen från den mer klassiska mordgåtan?

Ja, jag vet inte. Men faktum kvarstår. När höstmörkret närmar sig längtar jag sjukt mycket efter att sjunka in i en deckare. Men jag får inte till det. Vad ska jag göra? Hjälp!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar