fredag 13 november 2015

Bokhandlarna svarar: Vilken är årets deckare?

Svenska Deckarakademin har presenterat nomineringarna till årets deckare. Och vi har såklart hela listan (journalisthumor):

Bästa svenska:
Hedström, Ingrid: "Måltavla"
Lapidus, Jens: "STHLM delete"
de la Motte, Anders: "UltiMatum"
Wennstam, Katarina: "Skymningsflickan"
Zander, Joakim: "Orten"

Bästa till svenska översatta: 
Bolton, Sharon: "Små svarta lögner"
Hawkins, Paula: "Kvinnan på tåget"
 Kristensen, Monica: "Kolbarnet"
 Pizzolatto, Nic: "Galveston"
Slaughter, Karin: "De vackraste"

Men frågan som alla ställer sig nu är: Vad tycker bokhandlarna då? Självklart låter vi er inte sväva i ovisshet någon längre tid. Här är våra bästa i år:

 

Eva Killberg, Ängelholm: Ge deckarpriset till debutanten Sara Larsson med "Den första lögnen". Boken, som redan finns i pocketformat, är en urspännande thriller. Mitt i svenskt familjeliv börjar ett gammalt övergrepp spöka. Den du lever med är kanske inte den du tror.... Hu!

 






Johan Zillén, Center Syd: Jag tycker Akademin gjort ett bra urval i år, både på den svenska och den översatta fronten. Saknar kanske Caroline Erikssons "De försvunna" (mer om den här) bland nomineringarna dock. Tror att Zander plockar hem priset i år. Inte bara för att det är en utmärkt spänningsroman, utan även för att den lyckas skildra ett sånt svårt och kontroversiellt ämne som jihadistresor på ett trovärdigt sätt. Garderar med Anders de la Mottes "UltiMatum". På den utrikiska sidan tycker jag Paula Hawkins "Kvinnan på tåget" är den solklara vinnaren. Läs min hyllning här.





Susanna Mattsson, Jägersro: Bland de svenska skulle jag vilja ge priset till Mats Strandbergs "Färjan", väl medveten om att skräck och deckare inte är riktigt samma sak (men den står ju i deckarhyllan i butiken!). Men den är så bra att den förtjänar pris (och nu knep ju Ajvide Lindqvist nominering till Augustpriset, så därför nominerar jag Mats, basta). Läs om boken här. Bland de utländska läser jag just nu Sharon Boltons "Små svarta lögner" och den är verkligen bra, en av hennes bättre. En värdig vinnare alltså. Det är även Megan Abbotts "Om du vågar" (här skriver jag mer om den), inte heller den har nominerats av Akademin dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar