fredag 11 december 2015

Gästbloggarvecka: Charlotta von Zweigbergk

Allt började med grisens stämband för nitton år sedan. Mina barn diskuterade ett tv-­‐ inslag som handlade om att det nu går att operera in grisars stämband i människor. Barnen grubblade; kommer människan bara kunna grymta då? Eller kan en gris prata om den får stämband från en människa?

Mina tankar snurrades igång och mina frågor trängdes i huvudet. Hur mycket kan man byta ut hos en människa utan att hon förändras? Finns det en själ i våra organ? Lever en människa kvar på ett sätt om hennes organ lever vidare i en annan?
Ju mer jag funderade desto mer fascinerad blev jag kring de etiska, psykologiska och inte minst filosofiska frågorna kring organdonationer. Några svar har jag aldrig hittat av då det egentligen inte finns några, men varför finns det så få diskussioner om ett ämne som angår oss alla?

”Alla delar av dig” har jag skapat under många år. Boken tar upp funderingar kring organdonationer fast invävda i en helt fiktiv historia. Det är en sorts spänningsroman, en feelgoodbok om döden eller kanske är det en emotionell thriller  – den är svår att kategorisera. Det är inte en medicinsk bok och även om den handlar om kroppar och död är det en varm och hoppfull historia med mycket passion. Utöver transplantationsfrågorna ställs också andra funderingar kring livets svängningar i min berättelse. Frågor som till exempel om när sorg blir så stark att den övergår till galenskap eller hur långt kärlek mellan medmänniskor egentligen sträcker sig.
Det här är en sorts kärleksroman, men jag tror inte någon kan läsa den utan att få myror i huvudet, myror som tål att granskas genom alla perspektiv.

Charlotta von Zweigbergk är journalist och författare. ”Alla delar av dig” är hennes tionde bok. Charlotta bor omväxlande på Gotland och i Stockholm. Hon har tre barn och tre barnbarn. Fritiden ägnar hon åt att läsa och att vandra långa sträckor med sin hund – helst utmed stränder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar