torsdag 24 december 2015

Merry X-mas, julhandeln is nästan over


Det är i skrivande stund dagen före julafton.
Som professionell bokhandlare tror jag nu att jag kan börja urskilja vilka titlar det är som kommer att bli julens storsäljare …

Inte överraskande så har många av de stora elefanterna rasat ut ur butiken. GW Persson, Guillou, Lapidus, Jonas Jonasson och paret Kepler till exempel. Martina Haags hyllade ”skilsmässoroman” har gått i massor. Jojo Moyes har för första gången sålt stort i inbundet, brukar annars först nå stor framgång i pocketformatet.

På barn- och tonårssidan. Senaste Dagbok för alla mina fans, den illustrerade Harry Potter, nya LasseMaja, nya ”Så funkar det” samt alla Kristina Ohlsons titlar.

Bland facklitteraturen (om vi undantar alla hundratals vuxenpyssel/art therapy/målaryoga-böcker) så är det Fredrik Reinfeldts, Petter Stordalens och Marie Fredrikssons självbiografier, stjärnmäklaren Eklunds ”Sälj”, Clara Henrys ”mensbok”, Jamie Olivers supermat och livscoachande ”Lär dig leva” som ombeställts oftast.

Jag var lite orolig för årets Nobelpristagare, Svetlana Alekseijvitj, ett tag där. Men efter Nobelfesten blev det rejäl rusning efter hennes böcker.
Jättekul inte bara för oss handlare, utan särskilt för lilla Ersatz Förlag och förläggaren Ola Wallin. Nu kan de fortsätta ge ut klurig rysk litteratur och fantasy i många år till! Stort grattis!

Augustpristagarna har sålt ok, men inte fantastiskt. Bäst har det nog, proportionerligt sett, gått för fackboksvinnaren Karin Bojs bok ”Min europeiska familj” – som tagit slut så fort vi fått in den.

Sen har vi självklart tryckt våra egna favoriter i händerna på många av våra kunder. Det kommer att ligga de la Motte-thrillers, Mats Strandberg-skräck, Kvinnor på tåget och Dimö-sekter under många granar i Skåne denna jul…

Jag tar även det här tillfället att passa på och tacka både min personal, som precis som vanligt jobbat som djur hela månaden, och inte minst alla författare som lagt sin tid på att sitta och signera hos oss under nov/dec:

Anders de la Motte, Joakim Zander, Thomas Eriksson, Christina Granbom, Anna Karolina, Björn Hellberg, Sölve Dahlgren, Nicole Löv, Yammi Craig, Leffe & Caroline Grimwalker (ex Delo resp. Jensen), Elisabeth Östnäs, Mats Strandberg, Jenny Milewski, Kim Kimselius, Frida Skybäck, Johanna Holm, Lillemor Bruce, Monika Carnhehult, Tony Cronstam och Stefan Ahnhem.




Tack alla för en dunderjul! Upp runt 25 % mot förra året! Tjohoo!

Jag tänder ett litet ljus och inser att det här nog det närmaste jag kommer att vara julvärd i SVT.

God jul och gott nytt bokår på er alla!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Texten har tidigare publicerats hos Svensk Bokhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar