onsdag 23 mars 2016

Bok på scen!


"I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will." 


Ingen som har läst den här bloggen över tid kan ha missat min kärlek till systrarna Brontë. Därför förstår ni alla hur otroligt pepp jag är idag när jag äntligen ska få se Jane Eyre på Malmö Stadsteater.

Ja, det är skräckblandad förtjusning förstås, min första läsning av Jane Eyre är ett av mina starkaste läsminnen i vuxen ålder. Hur jag fångades av den där fantastiska känslan av vildhet och storm och saga. Förflyttades långt från min trygga säng och rakt in i skogen, ut på hedarna, upp på den där förfärliga vinden. Att jag i samma veva fick upptäcka Gilbert och Gubars feministiska essäklassiker Madwoman in the attic som placerade den där skärvan i ögat på mig är en ren bonus.

Så vad kan ha hänt med min älskling? Kommer teaterensemblen att göra den rättvisa? Jag har läst recensionerna, och de är bra, så jag tror och hoppas.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar