fredag 3 juni 2016

Vem är Amanda Palmer?



* Denna text är en förlängd, förbättrad och förgrymmad version av den text jag skrev när boken kom ut på engelska i januari 2015. Läs den nu även om du läste den då. Ifrågasätt inte, bara gör det.

Man skulle kunna göra det lätt för sig och bara kopiera Wikipediainlägget:

”Amanda Palmer, född 30 april 1976 i Lexington, Massachusetts, är en amerikansk musiker, känd som sångare och pianist i bandet The Dresden Dolls från Boston. Hon är också verksam som soloartist och i duon Evelyn Evelyn, tillsammans med Jason Webley.
Palmer gifte sig 2011 med författaren Neil Gaiman.”

Eller så skulle man kunna lägga lite mer krut i beskrivningen såhäringa:

Amanda ”F*cking” Palmer är en av det senaste decenniets mest intressanta och innovativa artister på den alternativa musikscenen. Hennes unika stil och röst, en blandning av punk, cabaret, rock, pop, teater och ukuleleimprovisationer, saknar motstycke i modern populärkultur.
(Lysssna. Älska. Amanda Palmer.)

Hon är en stilbildande pionjär inom användandet av sociala medier för att skapa kontakt med sin publik. Amanda har över en miljon följare på Twitter, var den första artisten i världshistorien att dra in över en miljon dollar på crowdfundingsidan Kickstarter (vilket ledde till att hon fick smeknamnet ”The Queen of Crowdfunding”, men kan vi inte vara överens om att ”The Kahleesi of Kickstarting” hade varit mycket coolare… ), under turnéer runt om i världen bor hon alltid hemma hos fans och twitterorganiserar oannonserade ”Ninja”-spelningar – tillsammans med lokala musiker och konstnärer – i de städer hon besöker.
Numera kan man sponsra hennes konst, i vilken form den än tar sig uttryck, på Patreon.com
(Lyssna t.ex. på hennes Bowiehyllning, ”Strung out in Heaven”, här. Jag tror det var första gången jag grät av glädje sedan vi förlorade honom i januari.)

Hennes ”Ted Talk” – där hon pratar om sin karriär och ställer frågan: ”Borde vi inte sluta kräva att folk betalar för musik och istället låter dem göra det?” – har setts av över tre miljoner människor på YouTube.
Titta själv, när du läst klart det här.


Hon är, som tidigare påpekats, sedan 2011 gift med en av världens mest begåvade människor, den framtida Nobelpristagaren, författaren Neil Gaiman. De fick sitt första barn tillsammans nu i höstas.
Skapliga gener den lille parveln bär på!

Och hon kom 2015 ut med sin första bok, som tar upp allt det jag precis skrev här ovan och mycket mer, The Art of asking.
Som nu finns på svenska. Med undertiteln: eller: Hur jag lärde mig släppa oron och be om hjälp

Detta är en bok som borde läsas av varenda person som pysslar med musik, teater, text eller konst i valfri form. Den kommer sannolikt att förändra sättet du ser på relationen mellan artist och publik, kulturpolitik, sociala medier och gemenskap. Möjligen även världen.
(Där fick jag till det så till den milda grad att det svenska förlaget citerade mig på bokens omslag! Se bild längst upp på sidan.)

Det är även en rörande, rolig, fräck och fascinerande självbiografi.
En bok där du kastas mellan skratt, grått, insikter och hallelujah-moments.


Nu vill vi att du kommer hit Amanda!
Till Bokmässan!
Till Babel!
Till Skavlan!
Till Café Norrköping, om det nu finns kvar!
Jag vill att alla svenska medborgare ska falla lika pladask för dig som jag gjort!

Och dessutom vill jag och min fru ha dig och Neil hemma på parmiddag i Veberöd.
Kan vi spika lördagen den 16:e juli? Vi har en lucka där.
Vänligen meddela om någon av er har allergier vi behöver ta hänsyn till.
Vi ses!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar