fredag 12 augusti 2016

Bokhandlarna svarar: Om böcker var musik, vilken musik skulle du vilja läsa?


Susanna Mattsson, Jägersro: Jag har just läst två böcker som är precis som Neko Cases fantatsiska album Fox Confessor brings the flood (lyssna här). Mörka, desperata, fyllda av den där förhöjda livskänslan som hör tonåren till, parat med amerikansk småstadstristess och mytologiska underströmmar. Om alla böcker var som en sång av Neko Case – herregud, jag gör ju redan knappt något annat än läser redan!
Vilka böckerna är? Girls on fire av Robin Wasserman och The fever av Megan Abbott. Recension snart i en blogg nära dig.




Eva Killberg, Ängelholm: Vem vill inte höra Mahler till läsningen? Tänk bara Döden i Venedig av Thomas Mann, med tjusig yngling och underbar miljö, livet, döden och kärleken i Venedigs gränder.








Silja Stråhle, Helsingborg: Det här var en fråga som jag hade mycket tid att fundera på under en lång bilresa hem i helgen. Ändå stod jag fortfarande utan riktigt svar flera dagar senare. Tror att jag är alldeles för splittrad i huvudet av alla semesterupplevelser och att jag fick en sådan prestationsångest: frågan är ju så jäkla bra! Jag läser mycket och lyssnar mycket på musik så det borde inte varit några problem alls, men det blev det.
Jag skulle vilja koppla musik och böcker som att - lyssna på det här och - bli supersugen på att läsa. Jag tänker att alla föräldrar borde lyssna på Barn är ett folk av Beppe Wolgers/Olle Adolphson och låta sången bli en ledstjärna när man högläser för sina barn. Ta ett kliv in i magins värld och gör resan tillsammans med barnet. Själv har jag aldrig lämnat barnboksvärlden - och har fått många av mina starkaste läsupplevelser här.
Lyssna på Wonderful tonight av Eric Clapton - och läs sen en riktigt fin kärlekshistoria. Sången suger tag i magen på mig varje gång jag hör den - och jag kan bli lika hänförd och gripen av starka kärleksromaner. Det kan vara lycklig kärlek, olycklig kärlek, ung kärlek, gammal kärlek, föräldrakärlek, kärlek till livet - ett tidlöst tema som alltid funkar på mig ;-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar