fredag 26 augusti 2016

Bokhandlarna svarar: Vad läser du i höst?

Susanna Mattsson, Jägersro: Sektnörden i mig är otroligt peppad på Emma Clines Flickorna. Om kvinnorna kring Charles Manson och morden han fick dem att utföra. Boken har blivit internationell succé och nu återstår bara att ta reda på om den lever upp till hyllningarna. (Och ja, jag tittar på Aquarius i detta nu – såklart).
Sedan kommer ju Sofi Oksanen med nytt. Norma beskrivs som ett mörkt familjedrama med magiska undertoner. Och det låter ju som right up my alley, eller hur?
Dessutom har jag hört ryktas att Sharon Bolton precis skrivit klart en ny bok där Harry från Blood harvest figurerar. Vilket fick mig att inse att jag inte läst Blood harvest! Vilken backlistpresent!
Sedan är det ju allt det där som jag inte hann med från min sommarlista, och alla andra böcker som kommer i höst... Aaaahhhhrrrrrggggg, hetsen! Men ändå skönt att bokfloden aldrig sinar. Fatta hur trist det hade varit.

Johan Zillén, Center Syd: Så otroligt mycket som lockar i höstens bokflod! Hur ska man hinna med (har liksom fem stycken kvar från sommarhögen fortfarande …)? Det här är liksom bara september/augustiböckerna.
Nåväl, de som skriker efter livbojar allra högst från vattenmassorna än så länge är dessa: Emma Clines Flickorna – En tokhyllad mörk roman om utsatthet, sexualitet och motståndskraft. Inspirerad av Charles Manson-kulten på 60-talet.
Flickan med gåvorna av M.R. Carey. Zombieskräckisen som kallats för genreomdefinerande. Kommer som storfilm med bl.a. Glenn Close och Gemma Arterton i höst. Skall läsas först!
Isola av Åsa Avdic. Coolaste SVT-profilen skriver politisk spänningsdystopi. Gimme gimme gimme!
Världens lyckligaste kvinna av Jessica Knoll. ”Den sortens bok som du bara inte kan lägga ifrån dig.” säger REESE WITHERSPOON! Inte skulle REESE WITHERSPOON (or without her spoon) ljuga!? En ny Gone Girl säger kritiker. Nyfiken blir jag.
Dolores Redondos Den osynlige väktaren. En baskisk True Detective möter Fred Vargas tydligen. Supersuccé i Spanien. Alltid kul med berättelser som inte kommer från Sverige/USA/England.
Amy Schumers The Girl with the Lower Back Tattoo får priset för årets bästa boktitel hittills. Får se om den är i klass med t.ex. kollegorna Tina Feys Bossypants eller Sarah Silvermans The Bedwetter.
Alla hjältar blir förlåtna, Chris Cleave. Hans Little Bee är fortfarande en av de tre bästa böcker jag någonsin läst. Och även om senaste romanen, Guld, inte höll samma mästerliga klass så har han ett fullkomligt enastående språk. Oavsett vad han skriver om.
Sharon Bolton, Daisy i kedjor. Efter förra årets suveräna Små svarta lögner är förväntningarna högt ställda. Men Bolton brukar leverera.
Så, stör mig inte mer nu. Måste få läsa.

Eva Killberg, Ängelholm: Sällan har så många kunder längtat så mycket efter en fortsättning. Och i september kommer även jag att kasta mig över del två av den mystiska Elena Ferrantes Neapelkrönika, Hennes nya namn. I väntan på denna höjdpunkt läser jag Peter Robinsons nya deckare När musiken tystnar. Robinson är alltid pålitlig, och denna gång tar han sig an temat pedofilkändisar. Varför gjorde ingen någonting - när så många visste eller anade hur det stod till? Kom inte och säg att deckare inte kan vara viktigt samhällsskildrare och riktigt bra, angelägen läsning! 
Intressant låter också den överklasskildring från England som rosats i press och TV: Romanerna om Patrick Melrose av Edward St Aubyn. Det är tre delar med inblickar i den riktigt fina överklassen, där det är allra finast att ha ärvt så mycket som möjligt och gjort så lite som möjligt. Det har en märklig tjusning, detta med brittisk överklass, men här är det tydligen inte riktigt Downton Abbey-stämning. Det lär handla om överklass, övergrepp, överdoser och överlevnad (enligt Andres Lokko i SvD som är lyrisk). 
En annan hyllad bok är ett måste i höst: 1947 av Elisabeth Åsbrink. Här började det som blev våra samhällen efter världskrigen. Åsbrink tar sig an historien med faderns personliga erfarenheter. Samma tema blir det i Jan Guillous sjätte del om 1900-talet: Äkta amerikanska jeans. Måste-läsning! Sedan blir det förstås en och annan rysare, som Keplers nya, Kaninjägaren. Passar perfekt i oktober, när mörkret sänker sig...
Samma månad ser jag fram emot Stefan Ahnhems tredje del i deckarserien om Helsingborgspolisen. Minus arton grader handlar om iskalla mord! Linn Ullmans känsliga skildring av De oroliga, de kända föräldrarna, går ju inte att hoppa över. Lär vara fantastiskt skriven, har jag hört från säker väninnekälla i Oslo. 
Och sist men inte minst, Herman Lindqvists skildring av De vilda Vasarna. Herman är alltid underhållande - även för en måttligt historieintresserad läsare som jag. Det blir en helt underbar bokhöst!

Silja Stråhle, Helsingborg: Det här vill/ska/måste/hoppas jag läsa i höst! Hanya Yanagihara – Ett litet liv - "En roman för den som vill bli uppslukad av den stora berättelsen - djupt gripande, skoningslös och oförglömlig." Ja, jag vill bli uppslukad. 
Max Porter – Sorgen bär fjäderdräkt - Om en familj i sorg. "När deras förtvivlan är som störst ringer det på dörren och utanför står den fjäderklädda sorgen. Kråkan fastslår att han kommer att stanna hos den förkrossade familjen tills han inte längre behövs. Han blir deras terapeut, beskyddare och hjälpreda. Ibland obehaglig och konfronterande men också varm och tröstande." Ser så fram emot denna läsning. 
Marilynne Robinson – Två par systrar - självklart vill jag läsa debutboken. 
Johan Egerkrans - Nordiska gudar - så vackra bilder, och intressant att läsa om folktro. En bok att ha framme, alltid, för sin skönhets skull. 
Josefine Sundström - Sagasagor : studsmatta, simskola och en borttappad tigertass En kapitelbok för 3-6 år. Om Sagas vardag med allt vad det innebär. Mysiga kapitelböcker för barn kan vi aldrig få för många av. 
 Parallellt kommer jag att fortsätta hisnas och fascineras av Vårt matematiska universum i mindre etapper. Lite pö om pö. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar