fredag 11 november 2016

We’re only in it for the books pt.1

Några av mina stoltaste stunder under sent sjuttiotal och tidigt åttiotal var under min tid som kompgitarrist i svenska punkbandet Ebba Grön.
Gemenskapen med Pimme, Fjodor och Gurra.
Våra turnéer med Eldkvarn och Dag Vag.
Texterna jag skrev till låtarna ”Det måste vara radion” och ”Häng Gud”.
Den sista konserten tillsammans, Norberg, 31:a juli -82.

Tyvärr så skar det sig mellan mig och grabbarna i samband med bandets splittring.
Så illa att de jävlarna ansträngt sig å det grövsta för att helt radera mig från vår gemensamma historia.
Plockat bort mig från skivomslag.
Strukit mig som textförfattare på plattorna.
Mutat Google till att dölja sökningar.
Det är förjävligt tycker jag.

Och nu, 2016, ännu en förolämpning till historieförfalskning.

I Lars Sundestrands fantastiskt fina coffee-tablebok ”Station Rågsved”om Ebba Grön och den svenska punkvågen är jag inte bara helt nonchalerad i texterna, utan även bortretusherad från den klassiska bilden på omslaget!!

Titta bara!


Här är originalbilden.


Asså får man verkligen göra såhär??!

Det är fan inte schysst tycker jag.

Jag har vänt mig både till Thåström, Sundestrand, förlaget som ger ut boken och STIM, men ingen vill svara mig på varken telefon eller mail.

Ska fan beväpna mig!

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar