måndag 14 maj 2018

Eddie Izzard - Tro mig. Nu på svenska!


#bookcovercover


Eftersom jag antar att vi alla kan vara helt överens om att Eddie Izzard är sin (och de flesta andras) generations bästa stand up-komiker är det kanske inte helt otippat att ett superfan som jag kastade mig över hans nyutkomna självbiografi, "Tro mig - En memoar om kärlek, död och jazzkycklingar."

"Vid sex års ålder förlorade Eddie Izzard sin mamma, han har sedan dess levt sitt liv med en orubblig drivkraft som har gjort honom till en av samtidens mest framstående komiker. Som tonåring uppträdde han på Londons gator, och blev snabbt ett känt namn när han redan då fängslade publiken med sina geniala skämt.

I hans självbiografi får vi följa honom från showerna på gatan till de stora scenerna. Han har uppträtt på stora arenor runtom i världen, som Madison Square Garden, Wembley Stadium, och även framträtt i Sverige.

"Tro mig" är en skoningslös redogörelse för ett liv i showbusiness. Boken är fylld med den surrealistiska humor och avväpnande rättframhet som vi känner igen från hans shower. Izzard blandar personliga reflektioner om alltifrån NASA till Action Man med knivskarpa insikter om världen vi lever i.
."

Ångrar lite att jag inte valde ljudboken istället dock (även om jag vanligtvis inte är en "lyssnare"), för Eddie skriver precis som han "ståuppar". Långa, hysteriskt roliga utläggningar om allt från himmel och jord - med fantasifullt geniala/skogstokiga inpass i parenteser eller fotnötter.
Även om jag hör Eddies röst och betoningar i huvudet när jag läser skulle det nog vara ännu roligare att få det rakt från källan.

Som såhär ungefär:


Geni!
Han är ett geni I tell's ya!

Framförallt första halvan av boken, om hans barndom, uppväxt, skolår och när han kom ut som transvestit ("Executive transvestite that is, not f*cking weirdo transvestite ...") är problematisk läsning.
Jag måste konstant avbryta för att antingen:
A) Skratta högt och utstå förbryllade blickar från personer i omgivningen.
eller
B) Läsa briljant formulerade utdrag ur boken för min hustru, som läser egen bok i soffan bredvid och blir mer och mer irriterad på sitt val av äkta hälft.


Bokens andra halva är lite mer sansad. När han går in mer i detalj om sin/sitt tidiga karriär, flygcertifikat, maratonspringade m.m. blir det lite längre mellan skratten, men fortfarande konstant underhållande och intressant.


Riktigt gripande blir det även när han pratar om sin mor (som gick bort när han var 6).
"Allt jag gör i livet är för att få henne tillbaka. Jag tänker att om jag gör tillräckligt många saker ... så kanske hon kommer tillbaka ... Det har inte fungerat än ..."

Obligatorisk läsning för alla Izzard-fans.
Rekommenderas varmt för alla andra också.


// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd
 
 
 
* Reviderad version av text från 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar